Mission Statement

De Planteneter inspireert tot, informeert over en begeleidt bij de plantaardige lifestyle. De Planteneter wil mensen hun eigen verantwoordelijkheid voor voeding en gezondheid weer terug geven. Want een gezond lichaam is het resultaat van een gezonde lifestyle.

Bedrijfsgegevens

De Planteneter

  • info@deplanteneter.nl
  • VOF De Planteneter
  • KvK nummer 59694246
  • BTW nummer NL 8536.07.539.B01
Meer

VOORJAARSSCHOONMAAK: de 11 stappen naar een GEZONDE ZOMER

door Boele Ytsma op 2 maart 2016 om 15:21 over , , , en
2 maa

Verlang jij ook zo naar het voorjaar en de zomer? Zon en warmte, lekkere lange dagen en veel buiten zijn. Heerlijk. Maar ben jij wel klaar voor de zomer? Want wees eerlijk: we komen niet altijd even florissant uit de winter. Bleke kopjes, donkere kringen rond onze ogen en witte arme en benen. En niet zelden een paar kilo’s zwaarder dan een paar maanden geleden. Hoog tijd voor een schoonmaak. De oude rommel eruit en achterstallig onderhoud aanpakken. Tijd dus voor een gezonde lifestyle. 

Je hoeft niet te kiezen!

Natuurlijk wil je die overtollige kilo’s graag kwijt. Maar je wilt toch meer? Wat dacht je van een meer energie om in het voorjaar en de zomer lekker actief buiten te kunnen zijn? Of een mooie, gezonde, schone huid die gezien mag worden? En wat dacht je van een heerlijke zoete lichaamgeur zonder dat je elke paar uur een luchtje moet spuiten?

Dan heb ik goed nieuws: het kan állemaal. Een gezond lichaam is het resultaat van een gezonde lifestyle. Het mooie van een gezonde lifestyle is dat je niet hoeft te kiezen. Je verliest gewicht en je wordt tegelijk gezonder, schoner en energieker. Ik geef je vandaag 11 stappen die je gemakkelijk kunt zetten om schoon en fit de zomer in te gaan (en daarna fit en energiek te blijven!).

1. Drink meer water

Hoe eenvoudig kan het zijn: drink dagelijks een paar glazen extra water en je lichaam wordt schoner. De meeste mensen zijn eigenlijk gedehydrateerd (uitgedroogd) houden daarom veel afvalstoffen vast. Die afvalstoffen verdwijnen uit je lichaam als je meer gaat drinken. Je spoelt je lijf letterlijk schoon. Daarbij is het drinken van water beter dan koffie, thee of frisdrank. Immers die dranken brengen ook weer lichaamsvreemde stoffen binnen. Je wilt je lichaam nu toch echt schoonmaken?

2. Eet waterrijk voedsel

Waterrijk voedsel bevat minder calorieën per gewicht en is zuiverend voor het lichaam. Het vult dus lekker en je zult er eigenlijk nooit teveel van eten. Met waterrijk voedsel bedoel ik vooral verse groente en vers fruit. Je kunt dit advies dus ook zo formuleren: eet veel groente en fruit! Gewoon zo uit de hand of verwerkt tot salade en smoothies. Het water in deze voeding is van hoge kwaliteit omdat de planten het gezuiverd en gestructureerd hebben en het bovendien verrijkt is met mineralen en vitaminen. Beter water kun je niet krijgen.

3. Eet vezelrijk voedsel

Zonder vezels kunnen onze darmen niet functioneren. Ze prikkelen de darmwand, ze huisvesten de bacteriën die we nodig hebben voor de vertering van ons voedsel en ze nemen afvalstoffen en gifstoffen in zich op. Je kunt de vezels uit onze voeding zien als een spons die door de darmen gaat: het neemt de afvalstoffen op en voert die af naar buiten.

Het enige voedsel dat vezels bevat is plantaardige voeding. Vlees, vis, melk en eieren bevatten in het geheel geen vezels en vertragen daarom je stofwisseling. Kies dus ook hier opnieuw voor plantaardig: groente en fruit, maar ook peulvruchten en granen, kiemen, paddenstoelen, noten en zaden.

4. Eet schoon voedsel

Het is eigenlijk heel logisch: als je schoner wilt worden (en slanker), stop dan niet langer voedsel in je lijf dat het weer vervuilt. De afvalstoffen in ons lichaam worden opgeslagen in vetcellen. Dus hoe meer rommel in ons lichaam, des te meer vet heb je nodig. Maar dat werkt ook omgekeerd: hoe schoner je wordt, des te minder vet heb je nodig. Een schoon lichaam is een slank(er) lichaam.

Vermijd dus alle voedsel (of ‘voedselachtige substanties’) die in  fabrieken is gemaakt en in potjes, doosjes, pakjes, zakjes, blikjes en flesjes wordt aangeboden. Ja, dat is inderdaad een groot deel van de supermarkt. Kies daarentegen voor schoon eten dat zo weinig mogelijk bewerkt is, liefst van biologische teelt.

5. Eet groen

Groene bladgroente is het meest nutriëntdichte voedsel dat er bestaat. Dat wil zeggen dat het de meeste voedingstoffen per calorie bevat. Het bevat vrijwel elke vitamine, alle mineralen en duizenden fytonutriënten.

Maar het belangrijkste is misschien wel dat groene bladgroente chlorofyl bevat, de groene kleurstof die zorgt voor fotosynthese in de plant. Chlorofyl helpt de plant van zonlicht koolhydraten te maken. Het is dé sleutel voor het leven op aarde. Chlorofyl is dus de krachtcentrale van de plant en in ons lijf heeft ditzelfde stofje een geweldig sterke werking. Het verhoogt de zuurstofopname, vergroot de energie,  werkt sterk ontstekingsremmend en is ontgiftend. Chlorofyl maakt je lichaam schoon en gezond.

6. Eet voldoende koolhydraten

Elke cel in ons lichaam heeft koolhydraten nodig om te functioneren. Ons lichaam loopt voornamelijk op suikers. Daarom is het belangrijk veel gezonde koolhydraten binnen te krijgen. De suikers uit fruit zijn een prima energiebron. Maar ook de complexere koolhydraten uit groente, bonen en granen zijn belangrijke leveranciers.

Deze gezonde koolhydraten versnellen je stofwisseling en helpen daarmee je overtollige vetten te verbranden. Bovendien geven ze je energie en vitaliteit. En de verbranding van koolhydraten levert nauwelijks afvalstoffen op – pure, schone brandstof dus.

7. Eet genoeg

Eén van de grootste bedreigingen voor een goede gezondheid is lijnen. Het lijkt zo logisch: je bent te zwaar, dus ga je minder eten om af te vallen. Maar wat er gebeurt is dat je lichaam in een spaarstand gaat en er geen herstel van cellen en organen plaatsvindt. Je zult het gewicht dat je verloor weer snel terug krijgen.

Daarom is mijn advies: eet genoeg. Belangrijker dan hoeveel je eet is wát je eet. Wie royaal, schoon, waterrijk, vezelrijk, koolhydraatrijk plantaardig voedsel eet zal zijn of haar lichaam in staat stellen tot herstel en ontgifting. Verlies van gewicht is dan één van de effecten die je mag verwachten. Herstel van energie en gezondheid hoort er ook bij.

8. Beweeg dagelijks

Ons lichaam is gebouwd op beweging. Velen van ons hebben een extreem passief leven. Een lichaam dat niet beweegt zal niet gezond worden. Probeer dus dagelijks te bewegen. Neem de trap in plaats van de lift, ga met de fiets in plaats van de auto. Maak een wandeling in je pauze of kies een sport waar je plezier in hebt. Je hoeft je niet dagelijks urenlang keihard in het zweet te werken om gezond te worden. Maar zónder beweging zal het niet gaan.

9. Ga naar buiten: schone lucht

We kunnen weken zonder voeding. We kunnen dagen zonder water. Maar we kunnen nog geen 5 minuten zonder zuurstof. Schone lucht is daarom van levensbelang. De lucht in onze huizen, scholen en kantoren is vaak behoorlijk verontreinigd. Ga daarom zo vaak naar buiten als je kunt. Met de lucht die we uitademen stoot ons lichaam veel afvalstoffen uit. Met de schone lucht die we weer inademen voeden we elke cel in ons lichaam. Ga dus naar buiten en adem diep in en uit!

10. Geniet van de zon

Zonlicht is de bron van alle leven. Planten vangen de energie van de zon met het bladgroen in hun bladeren. En zonlicht heeft ook grote invloed op het functioneren van het menselijk lichaam. Als zonlicht de huid raakt, zet onze huid cholesterol om in vitamine D. Vitamine D reguleert de calciumhuishouding in ons lichaam (belangrijk voor gezonde botten) en speelt een vitale rol in ons immuunsysteem. Gebrek aan vitamine D maakt je moe en vatbaar voor ziekte.

Zonlicht is dus zeer belangrijk voor goede gezondheid. Dagelijkse blootstelling aan de zon is daarom heel belangrijk. In deze nog wat koude en donkere maanden kun je ook zo nu en dan even lekker een zonnebank nemen.  

11. Ontspan en zorg voor een goede nachtrust

De slaap is het belangrijkste moment van je dag. Tijdens deze uren van rust kan herstel plaatsvinden. Uitgeputte organen krijgen rust, beschadigde cellen worden geheeld, verstoorde balans wordt hersteld. Wie gezond, energiek en slank door het leven wil gaan zal zijn of haar slaap moeten bewaken als een kostbaar goed. Ontspan je in de uren voor je gaat slapen en zorg voor een donkere kamer met frisse lucht. Als je met lege maag gaat slapen, zul je bovendien ’s ochtends uitgeruster wakker worden.

Een heerlijke zomer

Elf stappen om jezelf klaar te maken voor de zomer. Maak er werk van, het zal je goed doen. Wat is er nou heerlijker dan fit, energiek en slank de zomer in te gaan?

Het zal je zijn opgevallen dat veel van de stappen verwijzen naar een keuze voor plantaardig eten. Mocht dat je interesseren, dan kan ik je aanraden de gratis 7-daagse basiscursus planteneten aan te vragen. Daarin ontdek je hoe jij zelf een (meer) plantaardig leven zou kunnen inrichten.

NIEUWSBRIEF

Meld je nu aan!
 
Voornaam*
E-mail*
 
 
Je ontvangt meteen de laatste nieuwsbrief!
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Gratis VIDEOcursus

VIDEOcursus: De 14 geheimen van persoonlijke bloei!
 
Voornaam*
E-mailadres*
 
dit veld niet invullen s.v.p.

Eén week BLOEI!

Waar mag ik de eerste week van BLOEI! naar toe sturen?
 
Voornaam
E-mailadres*
dit veld niet invullen s.v.p.

Boele en Anat starten een beweging!

Hallo aarde is een initiatief van Boele Ytsma en Anat Gringhuis. Zij willen daarmee een beweging starten van mensen die zich verbinden met elkaar, met de aarde, met de natuur. Mensen die verantwoordelijkheid willen nemen voor de aarde uit liefde voor het leven zelf. Licht en vrolijk, gul en gulzig, eenvoudig en overvloedig.

Hallo aarde is een dagelijkse vlog waarin zij je deelgenoot maken van hun boeiende en bloeiende leven. Van het aanleggen van prachtige tuinen en het bouwen van een energieneutraal huis tot reizen naar inspirerende plekken en rijden in een electrische auto. Ze laten je meekijken in hun dagelijkse leven. Ze delen hun recepten voor een gezonde lifestyle (zowel in de keuken als elders in het leven).

LEES HIER MEER!

Bestel hier mijn boek

Hét Nederlandse boek over de plantaardige lifestyle! Als je gezondheid je lief is, wil je dit boek niet missen. 

BESTEL NU!

Abonneer je op de DAGELIJKSE VLOG van Hallo aarde

Boele en Anat maken elke dag (élke dag!) een video over hun leven. Daarin laten zij zien hoe ze leven, hoe ze eten, hoe ze plannen maken en uitvoeren. Ze laten diep in hun leven kijken en delen hun persoonlijke inzichten over een goed en overvloedig leven. 

Eén ding is zeker: geen dag zal hetzelfde zijn. Kijk hoe Boele en Anat werken aan hun permacultuurtuin, hoe ze hun oude boerderij verbouwen tot een energieneutraal huis, hoe ze zonnestroom opwekken voor hun eigen electrische auto(s), hoe ze een lunchroom in Groningen voorzien van verse groenten, hoe ze hun ideeën en idealen van dag tot dat uitleven. 

Als je je voor € 10,- per maand abonneert op de dagelijkse vlog voorzie je jezelf van een dagelijkse dosis inspiratie en informatie en help je Boele en Anat met de uitbouw van hun plannen. Je betaalt per maand, dus je verplicht jezelf tot niks. Maar je maakt er wel veel moois mee mogelijk.

Abonneer je nu!